خواص زعفران

در اين .بلاگ در مورد اثرات درماني آجيل صحبت مي شود

  • عوارض سياه دانه آسياب شده چيست؟
  • چرا بايد كامنت اينستاگرام بخريم؟
  • ليست كامل وسايل جشن تولد چيست؟
  • قانون جذب ازدواج
  • تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس

خواص زعفران

۳۰ بازديد

خواص زعفران: گياه زعفران داراي خواص متعددي براي سلامتي است. برخي از مهمترين خواص زعفران و مزاياي زعفران عبارت است از: توانايي بهبود سلامت تنفس، بهينه سازي سيستم گوارش، از بين بردن درد، بهبود الگوهاي خواب، كاهش خونريزي، تقويت سلامت قلب، افزايش گردش خون، پيشگيري از ديابت، تقويت استخوان ها و بهبود عملكرد سيستم ايمني بدن.

 

خواص دارويي زعفران

زعفران حاوي بيش از 150 تركيب مختلف از جمله كاروتنوئيدها، سافرانال، كروسين، آنتي اكسيدان ها و ساير مواد بيوشيميايي است. همچنين در زعفران مواد معدني و ويتامين هايي كه براي سلامتي انسان ضروري هستند وجود دارد.

در ادامه با كشمون همراه باشيد تا در مورد خواص زعفران و خواص دارويي زعفران بيشتر بخوانيم.

خواص زعفران: افزايش ايمني بدن

اگرچه مردم اغلب به ادويه هايي مانند زعفران به چشم طعم دهنده ي مواد غذايي نگاه مي كنند، اما اين نوع ادويه جات داراي مقدار زيادي مواد مغذي ويژه با خواص فراوان هستند.

يكي از خواص زعفران افزايش ايمني بدن است. زعفران مقداري ويتامين C يا همان اسيد اسكوربيك دارد كه براي سلامتي انسان مهم است. همه مي دانيم كه گلبول هاي سفيد اولين خط دفاعي بدن در برابر بيماري هستند. ويتامين ث يا همان اسيد اسكوربيكي كه در زعفران وجود دارد، روند توليد گلبول هاي سفيد خون را افزايش مي دهد؛ [ منبع ]

با افزايش گلبول هاي سفيد خون، سيستم دفاعي و ايمني بدن تقويت مي شود.

خواص زعفران: افزايش گردش خون

زعفران مي تواند به عنوان تقويت كننده انرژي، موثر عمل كند و با افزايش گردش خون، سوخت و ساز بدن را افزايش دهد. غلظت بالاي آهن به اين معني است كه زعفران گلبول هاي قرمز خون شما را افزايش مي دهد كه در نتيجه با رساندن اكسيژن به اندام هاي بدن، باعث افزايش گردش خون مي شود. [ منبع ]

خواص زعفران: محافظت از سلامت قلب

يكي از اهداف برتر در سلامت انسان امروز، بهبود سلامت قلب است. يك راه ساده براي محافظت از سلامت قلب، مصرف مواد داراي پتاسيم مانند زعفران است. [ منبع ]

پتاسيم يك گشادكننده ي عروق بدن است و باعث جلوگيري از افزايش فشار خون و فشار روي شريان ها مي شود. اين اتفاق باعث محافظت از قلب شده و مي تواند حملات قلبي و سكته مغزي را از بين ببرد.

 

خواص زعفران: كنترل ديابت

ديابت يكي از خطرناك ترين و گسترده ترين شرايط در دنياي امروز ما است كه ميليون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثير قرار مي دهد. يكي از خواص زعفران كه داراي اهميت زيادي است، كنترل ديابت است.

اگر از بيماري ديابت رنج مي بريد، بهتر است كه از زعفران استفاده كنيد. سطوح قابل توجه منگنز كه در زعفران وجود دارد، مي تواند به بدن شما كمك كند تا سطح قند خون خود را بهينه سازي و كنترل كند. [ منبع ]

 

خواص زعفران: كاهش اضطراب

يكي از خواص زعفران كه بسيار شناخته شده و معروف است، از بين بردن افسردگي خفيف و بهبود خلق در كساني است كه به طور منظم آن را مصرف مي كنند. [ منبع ]

بسياري از تركيبات فعال زعفران بر روي سيستم غدد درون ريز تاثير مي گذارند و مي توانند به آزاد سازي هورمون هاي مفيد كه سلامت ما را حفظ مي كنند، كمك كنند. زعفران توسط سازمان هاي تحقيقاتي متعددي به عنوان يك گياه ضد افسردگي طبيعي مورد ستايش قرار گرفته است.

 

خواص زعفران: تقويت قدرت استخواني

برخي از مواد معدني و تركيبات آلي زعفران، سبب جذب مواد مغذي بهينه به ويژه كلسيم مي شوند. با به حداكثر رساندن مقدار جذب كلسيم از غذا، بدن فرصتي بهتر براي بهبود تراكم مواد معدني استخوان به دست مي آورد و باعث جلوگيري از شروع بيماري هايي مانند پوكي استخوان و ديگر بيماري هاي مربوط به سنين پيري مي شود

 

ارزش غذايي زعفران

زعفران چاشني و رنگ دهنده غذا مي باشد زعفران موجب كاهش چربي و كلسترول خون مي گردد. زعفران آرام بخش، اشتها آور، ضد اسپاسم، پيشگيري كننده از بيماريهاي قلبي و سرطان، تقويت كننده حافظه و كاهش دهنده فشار خون است. از گياه زعفران در درمان بيماري آسم، بيماريهاي پوستي، بيماري هاي چشم، عفونت ادراري، يرقان، پيش انداختن قاعدگي، رفع نفخ شكم، درمان معده درد و درمان كم خوني استفاده مي شود.

زعفران به هضم غذا كمك مي كند و تقويت كننده معده مي باشد و به عنوان مسكن بويژه در دردهاي لثه كاربرد دارد.

 

انواع خواص زعفران:

تسكين دردهاي شكمي

از ديرباز تاكنون به دليل خواص زعفران براي زنان، دم كرده ي زعفران براي دردهاي متوسط تا شديد شكمي و قسمت فوقاني شكم موثر است. از دم كرده اين گياه براي منظم كردن عادت ماهيانه و كاهش خونريزي در اين دوران استفاده مي‌شد. همچنين يكي ديگر از خواص زعفران براي زنان كاهش دردهاي قاعدگي و منظم‌كردن عادت ماهيانه است.

از ديگر خواص زعفران براي زنان و مردان، تسكين دردهاي شكمي مربوط به غشاي روده بزرگ است.

 

زعفران گياه ضد افسردگي

مصرف زعفران در پيشگيري از بروز افسردگي موثر است. بر اساس تحقيقات امروزي نيز نتيجه گرفته شده است كه زعفران داراي خواص ضد افسردگي است و اين در حالي است كه بر اساس تب سنتي به زعفران خواص فرح بخشي و خنده آوري نيز نسبت داده اند. بر طبق نتايج اين تحقيقات استفاده از زعفران در غذا و نوشيدن حداقل يك فنجان چاي زعفران براي تمدد اعصاب توصيه مي شود. زعفران افزايش دهنده تمركز حواس است و در پيشگيري از آلزايمر و پاركيسون موثر مي باشد زعفران در درمان دردهاي عصبي و كم خوابي موثر مي باشد.

 

سلامت قلب با چاي زعفران:

بر طبق مطالعات انجام شده، گزارش شده است كه چاي زعفران از تجمع كلسترول در رگ ها جلوگيري مي كند و به اين ترتيب از بيماري هاي قلبي جلوگيري مي كند.

 

زعفران عامل پيشگيري از كاهش ديد در سالخوردگي

بر اساس تحقيقات مركز دانشگاهي ايتاليا زعفران در تنظيم كاركرد سلولهاي بينايي موثر است و سلولهاي بينايي را در مقابل آسيب ها محافظت مي كند و از پيشرفت بيماريهاي چشم جلوگيري مي كند و موجب احياي سلول هاي آسيب ديده چشم مي شود. زعفران در درمان اختلالات لكه زرد شبكيه كه در سنين سالخوردگي ايجاد مي شود موثر است. مصرف زعفران در رژيم غذايي از پيشرفت بيماري هاي ژنتيك چشم جلوگيري مي كند و به همين علت مصرف متعادل آن به سالخوردگان و افراد مبتلا به بيماري هاي چشم توصيه مي شود.

 

فوايد فوق العاده زعفران كه ممكن است ندانيد!

زعفران گياهي كوچك و چند ساله به ارتفاع 10 تا 30 سانتي متر است. از وسط پياز و يا قاعده ساقه، تعدادي برگ باريك و دراز خارج مي شوند. از وسط برگ ها، ساقه گلدار خارج شده كه به يك تا سه گل منتهي مي شود. گل ها داراي 6 گلبرگ بنفش رنگ هستند كه ممكن است در بعضي واريته ها به رنگ گلي يا ارغواني باشند.

گل ها داراي 3 پرچم و يك مادگي منتهي به كلالهٔ سه شاخه به رنگ قرمز متمايل به نارنجي است. قسمت مورد استفاده اين گياه، انتهاي خامه و كلاله سه شاخه است كه به نام زعفران مشهور است و داراي بوي معطر با طعم كمي تلخ مي باشد.

زعفران كه لقب ادويه طلايي را به خود اختصاص داده است تاريخچه 3هزار ساله دارويي دارد. اين ادويه بومي كشورهاي اروپايي و آسيايي است و اغلب در اسپانيا، ايتاليا، فرانسه، يونان، ايران، چين و هند يافت مي شود. زعفران داراي خواص متعددي است. زعفران متعلق به خانواده زنبق است و از هزاران سال پيش استفاده هاي خيلي زيادي ازش ميشده. در زمانهاي خيلي دور به عنوان يك درمان براي سرفه، سرماخوردگي، بيماري هاي معده، بي خوابي، خونريزي رحمي و بيماري هاي قلبي و نفخ و … استفاده ميشده.

انواع زعفران و تشخيص زعفران اصل و خالص

براي اينكه مطمئن باشيد زعفران اصل و خالص مي خريد، بايد زعفران كامل بخريد و دور خريد زعفران هاي آسياب شده را خط بكشيد. معمولا زعفران هاي آسياب شده به دليل مخلوط بودن با گلرنگ، رنگ و عطر كمتري نسبت به گل اصلي زعفران دارند و گاهي به دليل همين قيمت كمتر، مشتري را به سمت خود مي كشانند. به طور كلي، بهترين نوع زعفران زعفراني است كه به آن «دخترپيچ» مي گويند. اين زعفران، صددرصد طبيعي است و سر ريشه آن دست نخورده و مانند رشته اي نخ قرمز است كه پايين آن سفيد و نيمه بالاي آن قرمز است. براي اينكه بتوانيد زعفران را خوب پودر كنيد و خرده هاي آن را هم از دست ندهيد، بايد دور آسياب هاي بزرگ و كوچك را خط بكشيد و آن را دستي پودر كنيد.

خواص زعفران

براي بهبود عملكرد سيستم گوارش و افزايش اشتها مفيد است.

از آن جا كه طبيعت گرم دارد، سرفه و سرماخوردگي را درمان مي كند.

نفخ و اسيد معده را از بين مي برد.

به شير ولرم زعفران اضافه كنيد و قبل از خواب بخوريد تا خواب راحت داشته باشيد.

زعفران حل شده در شير، خشكي و خارش پوست را از بين مي برد.

از آن جا كه به گردش خون كمك مي كند، اختلالات كليه، مثانه و كبد را درمان مي كند.

از درد قاعدگي مي كاهد.

علاوه بر تصفيه خون، خاصيت ضدالتهابي نيز دارد.

ماساژ دادن لثه با آب زعفران، التهاب و زخم دهان را از بين مي برد.

بررسي هاي اخير نشان مي دهد كه زعفران داراي خاصيت ضدسرطاني است.

با اضطراب و افسردگي مقابله مي كند.

استفاده موضعي از زعفران، زخم و سوختگي ها را سريع تر بهبود مي بخشد.

براي كاهش دادن كلسترول خون بسيار موثر است.

كارتنوئيد موجود در آن از بروز تومورهاي پوستي پيشگيري مي كند ودردهاي آرتريت را تسكين مي بخشد.

https://www.keshmoon.com/post/health/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D8%B2%D8%B9%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B5%D9%84

https://www.beytoote.com/cookery/khavas-ghaza/saffron-properties.html

http://namnak.com/%D9%81%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B2-%D8%B2%D8%B9%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86.p54516

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.