آجيل فله يا بسته بندي؟ كدام بهتر است؟

در اين .بلاگ در مورد اثرات درماني آجيل صحبت مي شود

  • عوارض سياه دانه آسياب شده چيست؟
  • چرا بايد كامنت اينستاگرام بخريم؟
  • ليست كامل وسايل جشن تولد چيست؟
  • قانون جذب ازدواج
  • تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس

آجيل فله يا بسته بندي؟ كدام بهتر است؟

۲۰ بازديد

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران جوان،آجيل از زمانهاي دور به قسمتي از فرهنگ ايراني پيوسته است كه در مراسم سنتي همچون ايام نوروز و نيز شب يلدا سر سفره ها نقش پر رنگي دارد؛ با نزديك شدن به ايام نوروز يكي از دغدغه‌ها خريد آجيل مناسب است، در اين روزها پرداخت هزينه‌هاي گزاف سطح توقع مردم را بيش از پيش افزايش داده است تا در ازاي پرداخت بهاي سنگين كالايي مناسب تهيه كنند.

سيدمجتبي حسيني كارشناس آجيل و خشكبار درباره خريد آجيل مرغوب اظهار داشت: بهترين راه براي تهيه آجيل مرغوب، خريد از فروشگاه‌هاي معتبر و داراي پروانه است.

وي خريد آجيل فله‌اي را مناسب‌تر از بسته‌بندي دانست و گفت: براي افرادي كه شناختي از آجيل ندارند و تنها با مشاهده محصول قادر به تشخيص كيفيت آن نيستند انتخاب آجيل فله‌اي بهتر است زيراكه قبل از خريد مي شود طعم شان را امتحان كرد، البته آجيل‌هاي بسته‌بندي شده در فروشگاه‌هاي معتبر مطمئن هستند.

وي تاكيد كرد: آجيل فله اي را حتما بايد از فروشگاه هاي معتبر و داراي جواز كسب تهيه كرد چراكه نزديك به ايام نوروز بسياري از مغازه‌هاي متفرقه حتي ميوه فروشي محل هم اقدام به فروش آجيل مي‌كند.

حسيني بهترين روش براي تشخيص آجيل مرغوب را طعم، مزه، بوي و مشاهده دقيق آن اعلام كرد و افزود: بهترين راه تشخيص آجيل خوب، خوردن آن است، قبل از خريد هر آجيلي آن را بچشيد آجيل نبايد طعم تلخ داشته باشد چراكه تلخي نشاني از معيوب بودن آن است.

اين كارشناس ادامه داد: با برداشتن نمونه‌اي و نصف كردن آن از وسط مي‌توان سوراخ‌هاي كرم‌خوردگي را ديد البته در حال حاضر بيشتر محصولات به‌خصوص پسته به صورت مكانيزه فرآوري مي‌شوند و ممكن است برخي سوراخ ها بوسيله سوزن هاي دستگاه مكانيزه بوجود آمده باشند همچنين نبايد لكه‌هاي قهوه‌اي رنگ داشته باشند و حتي اگر بيش از اندازه تفت داده شوند نيز رنگ محصول قهوه‌اي خواهد شد كه نوعي ايراد محسوب ميشود.

آجيل از تنقلات پر خاصيت و خوشمزه ايست كه در جشن ها و مراسم ايراني ها جايگاه ويژه اي دارد.علاوه بر خاصيت طعم آجيل نيز افراد زيادي را به خود علاقمند نموده است.اما بايد در خريد آجيل دقت نمود تا آجيل خريداري شده خوب و با كيفيت باشد.در ادامه در ابتدا خواص آجيل را براي شما آورده ايم

و سپس نحوه تشخيص آجيل خوب و با كيفيت را بخوانيد

بادام هندي

بادام هندي به صورت معلق از ساقه هاي گياهي به نام CASHEW PEAR مي رويد. بادام هندي از برزيل آمده است و توسط كاشفان پرتغالي به هند آورده شده است.

بادام هندي بيشتر به عنوان يك نوع آجيل و تنقلات خورده مي شود، اما از آن مي توان در تهيه برخي از غذاها نيز استفاده كرد. بادام هندي سرشار از ويتامين A  است.

پسته

در چين به پسته‌، " آجيل خندان " مي گويند. پسته قدمتي صد هزار ساله دارد. براي اولين بار در خاورميانه، ايران و سوريه كاشته شد و بعد به يونان و بقيه كشورهاي اروپايي راه يافت.

طبقه يك افسانه قديمي، عشاق، يكديگر را در باغ پسته ملاقات مي كردند تا صداي ترك و شكستن پوست پسته را به هنگام باز شدن آن بشنوند. زيرا عقيده داشتند، اين كار براي آنها خوشبختي به ارمغان مي آورد.

مغز پسته يكي از تنقلات بسيار مفيد است. پسته منبع خوبي از كلسيم  ، منيزيم ، فسفر ، پتاسيم ، آهن  ، فولات و پروتئين است.

گردو

 گردو  از دوران ما قبل تاريخ وجود داشته است. در قرون وسطي اعتقاد بر اين بود كه گردو سردرد را معالجه مي كند. حتي شواهدي دال بر وجود يك باغ گردوي بسيار زيبا در باغ هاي معلق بابل وجود دارد. گردو هم به صورت خشكبار و هم به صورت تازه خورده مي شود و از آن در تهيه برخي از غذاها استفاده مي شود. گردو منبع خوبي از فسفر، پتاسيم ، منيزيم  ، پروتئين و ويتامين E  است.

بادام زميني

 بادام زميني  به دليل ميزان بالاي پروتئين و روغن موجود در آن، بسيار مغذي است. همچنين غني از ويتامين B و E است. از روغن بادام زميني  در تهيه بسياري از غذاها و تهيه مارگارين استفاده مي شود.

فندق

قرنهاست كه انسان ها فندق مي خورند. در قرن حاضر، گونه هاي متعددي از آن كاشته مي شود.

فندق به صورت خوشه هاي چهار تا پنج تايي و درون غلاف مي رويد. فندق سرشار از فيبر، پتاسيم ، كلسيم ، منيزيم و ويتامين E است. فندق بسيار مغذي و خوش طعم است و در برخي غذاها نيز از آن استفاده مي شود.

بادام

دو نوع بادام وجود دارد : بادام تلخ و شيرين . هر دو نوع آن، بومي خاورميانه است، اما قرنهاست كه در اروپا و آمريكا نيز كاشته مي شود. بادام بسيار مورد علاقه فراعنه مصر بوده است و آنها طعم بادام را در نان خود بسيار دوست داشتند. بادام در فرهنگ نژادي مناطق مختلف جايگاه مهمي داشته است. رومي ها بادام را در مراسم عروسي به عنوان سمبل خوشبختي و باروري به عروس و داماد هديه مي دادند. اين سنت هنوز هم در ايتاليا رواج دارد. از بادام تلخ براي تهيه روغن بادام استفاده مي شود.

بادام منبع مهمي از ويتامين ها و مواد معدني است و غني از پروتئين  ، منيزيم ، فسفر، روي ، كلسيم ، فولات و ويتامين E است.

خطر آجيل كهنه

در خريد آجيل دو بحث مطرح است؛ يكي اجيل هاي وارداتي و ديگري توليد داخل. درباره آجيل هاي وارداتي كه بايد گفت توجه به كشور واردكننده و سوابق آن مهم تر است تا تبليغاتي كه انجام مي شود. معمولا براي فروش، تبليغ زيادي انجام مي شود اما بايد به كهنگي آجيل توجه ويژ ه اي داشت.

خصوصا پسته ممكن است داراي قارچ هاي بيماري زا و خطرناك از جمله آفلاتوكسين باشند .

رطوبت، دما و مقدار زمان نگهداري پسته مي تواند نقش بسيار زيادي در ايجاد آفلاتوكسين داشته باشد، بنابراين هوادهي مناسب و حمل سريع محصول تر در مرحله برداشت، خشك كردن مناسب و سريع محصول در مرحله فرآوري و نگهداري و حمل محصول فرآوري شده در محيط كم رطوبت و خنك در پيشگيري از آلودگي محصول به آفلاتوكسين نقش مهمي ايفا مي كنند .

وقتي نگهداري آجيل طولاني تر مي شود امكان رشد قارچ ها در آن افزايش پيدا مي كند. به همين دليل است كه آجيل هاي وارداتي انتخاب مناسبي محسوب نمي شوند زيرا از زمان توليد تا رسيدن به دست مشتري فرآيند طولاني تري را طي مي كنند و به همين علت احتمال رشد ميكروب ها، باكتري ها و قارچ ها را بيشتر است. از طرف ديگر اغلب آجيل هاي وارداتي نمك بسيار بالايي دارند و شامل همان گروه آجيل هاي بوداده مي شوند. بنابراين بايد مصرف آنها را محدود كنيد .

 

 منبع 1

منبع 2

منبع 3

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.